• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Homealone

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Januari 2021
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej alla,

Först och främst vill jag tacka alla som håller det här forumet vid liv. Ni är riktigt bra och hjälpsamma

Jag läste mycket i skuldsaneringstråden men jag fattar forfarande inte hur det funkar när man släppa allt :-(

Jag kämpade mycket men nu går det inte mer. Har aldrig haft en anmärkning eller nåt hos kronofogden och gjörde allt för att ordna ekonomin men jag misslyckades.

I dagsläget har jag 1 milijon kr i skulder och det handlar om blanco och krediter.

Min månadslön ligger mellan 22.000 kr och 23.000 kr och jag betalar varje månad 20.000 kr till bankerna.

Jag är gift och ha 2 barn, kunde inte berätta till min frun. Men nu går det inte mer och för att allt det här ska inte drabba henne också, tänker jag på skilsmässa.

Vad jag inte fattar om skuldsaneringen är, betala man hela sitt liv tills allt är betalda ? Vad händer om jag förlöra även jobbet ?

Kan nån av er förklara processen på en bra sätt ? Vore jätta tacksam.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HCM

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Mars 2016
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Man får en fast summa att betala i maximalt 5 år, sedan är man skuldfri, även om du inte betalat hela den summa du är skyldig. Förlorar man jobbet ska man meddela Kronofogden om omprövning likaså om du får bättre inkomst. Har dock dålig koll själv på skuldsanering då jag aldrig genomgått den men jag är säker på att mina svar är rätt baserat på det jag läst tidigare här.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Beklagar din sits.

Det du borde göra är att ta kontakt med din budget- och skuldrådgivare i kommunen du bor i.
Det gör du genom att ringa receptionen i kommunhuset och ber att få bli kopplad till just denna person. (det kostar dig ingenting att ta hjälp)

Men hur man går tillväga är ungefär så här.


Det första du gör är att skicka in en ansökan om skuldsanering på Kronofogdens hemsida.
Sedan får du vänta i cirka 3-4 månader innan en handläggare som kommer ta hand om ditt ärende ringer dig för att komplettera med några frågor.
Sedan dröjer det en tid om du får inledande skuldsanering eller ej. Får du inledande skuldsanering så är det INTE en garanti att du blivit beviljad, men en bra bit på väg.

Efter detta så kommer det dröja ytterligare en tid innan du antingen får avslag eller blir beviljad. Mycket som kan spela in om du får eller inte.. (handlar inte om den som har mest skulder tex)

Men blir du beviljad så har du skuldsanering i 5 år. Efter det så blir du helt "ren" från skulder.
Du kan även få skuldsanering kortare tid, men det beror på din livsituation osv.

Så kan det gå till. :) Någon får gärna hojta till om jag varit ute och cyklat med informationen.

Men som sagt, ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren. Hen kommer hjälpa dig med allt!

Sen ett råd är att prata med din fru. För det är ingen idé att försöka smyga med detta. Skulle nästan våga mig på att säga att det är totalt omöjligt att hålla det hemligt för henne...
 

Maggan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
15 November 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
När man har inledande & betalplaner har skickats ut och handläggaren inte har hört av sig ang om någon har invänt.
När hör handläggaren av sig? Direkt vid invändning? Via Mail, telefon eller post? Hur lång tid brukar det ta?
Har väntat i en månad nu.
Inte hört något.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
450
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Säg att man haft skuldsanering 1-2 år, men att man sen får en kraftig löneökning på typ 5000, vet att man ska meddela KF om detta och att det blir en omprövning.
Min undran är, kan dom avbryta saneringen för att dom tycker man har en så pass hög lön för att betala av allt kvarstående själv ändå inom en rimlig framtid? Eller har man väl blivit beviljad så spelar det ingen roll hur hög lön man kan få under saneringen?
Men att det kan bli så att summan man betalar in månatligen däremot kan höjas?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Säg att man haft skuldsanering 1-2 år, men att man sen får en kraftig löneökning på typ 5000, vet att man ska meddela KF om detta och att det blir en omprövning.
Min undran är, kan dom avbryta saneringen för att dom tycker man har en så pass hög lön för att betala av allt kvarstående själv ändå inom en rimlig framtid? Eller har man väl blivit beviljad så spelar det ingen roll hur hög lön man kan få under saneringen?
Men att det kan bli så att summan man betalar in månatligen däremot kan höjas?

Har aldrig hört att den kan avbrytas OM man själv begär omprövning även om lönen ökar stort...
 

Homealone

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Januari 2021
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Man får en fast summa att betala i maximalt 5 år, sedan är man skuldfri, även om du inte betalat hela den summa du är skyldig. Förlorar man jobbet ska man meddela Kronofogden om omprövning likaså om du får bättre inkomst. Har dock dålig koll själv på skuldsanering då jag aldrig genomgått den men jag är säker på att mina svar är rätt baserat på det jag läst tidigare här.

Tack så mycket för svaret
 

Homealone

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Januari 2021
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Beklagar din sits.

Det du borde göra är att ta kontakt med din budget- och skuldrådgivare i kommunen du bor i.
Det gör du genom att ringa receptionen i kommunhuset och ber att få bli kopplad till just denna person. (det kostar dig ingenting att ta hjälp)

Men hur man går tillväga är ungefär så här.


Det första du gör är att skicka in en ansökan om skuldsanering på Kronofogdens hemsida.
Sedan får du vänta i cirka 3-4 månader innan en handläggare som kommer ta hand om ditt ärende ringer dig för att komplettera med några frågor.
Sedan dröjer det en tid om du får inledande skuldsanering eller ej. Får du inledande skuldsanering så är det INTE en garanti att du blivit beviljad, men en bra bit på väg.

Efter detta så kommer det dröja ytterligare en tid innan du antingen får avslag eller blir beviljad. Mycket som kan spela in om du får eller inte.. (handlar inte om den som har mest skulder tex)

Men blir du beviljad så har du skuldsanering i 5 år. Efter det så blir du helt "ren" från skulder.
Du kan även få skuldsanering kortare tid, men det beror på din livsituation osv.

Så kan det gå till. :) Någon får gärna hojta till om jag varit ute och cyklat med informationen.

Men som sagt, ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren. Hen kommer hjälpa dig med allt!

Sen ett råd är att prata med din fru. För det är ingen idé att försöka smyga med detta. Skulle nästan våga mig på att säga att det är totalt omöjligt att hålla det hemligt för henne...


Jag kommer göra det :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp